Skylink: Zpoplatnění komerčních stanic v pozemském vysílání je jen otázkou času

Rok 2015 byl velmi bohatý na novinky a události u operátora satelitní službySkylink. O nich a plánech provozovatele je dnešní rozhovor.

Jaromír Glisník, člen představenstva společnosti M7 Group, která provozuje největší česko-slovenskou satelitní platformu Skylink, vysvětluje důvody nedostupnosti HD modulace programů skupiny NOVA v nabídce Skylinku. Rozhovor se dotýká také tématů startů mezinárodních programů Nova International a Markíza International, problému s vysílacími právy a dalšího vývoje digitálního pozemního vysílání.

Parabola.cz: Rok 2015 pomalu a jistě končí. Je to období, kdy se tradičně bilancuje, jaký byl končící rok. Jak jej hodnotíte?

Jaromír Glisník, M7 Group (Skylink): Rok 2015 byl ve znamení oživující se ekonomiky, což se u Skylinku projevilo zvýšenou poptávkou po placených balíčcích. Zvýšení výnosů bylo ovšem provázeno rovněž podstatným zvýšením nákladů na satelitní distribuci a plateb vysílatelům. Celkem vzato máme za sebou úspěšný rok.

Co se Vám v letošním roce podařilo úspěšně zrealizovat a co jste už letos nestihli?

Největším úspěchem je významný nárůst počtu předplatitelů placených balíčků. Mrzí mě, že vstupujeme do nového roku bez HD programů Novy. Je škoda, že naši zákazníci – diváci Novy – nemohli sledovat vánoční programy v HD kvalitě. Oproti našim původním plánům se rovněž opozdil náš projekt televize přes internet.

Jaký byl rok 2015 pro satelitní platformu Skylink? Získával nové zákazníky programového balíku DIGITAL či placených balíčků? Můžete prozradit počet abonentů a trendy alespoň některých balíčků?

Rok 2015 končíme se 1,9 milióny zákazníků. Zatímco balíček Digital ztratil meziročně přes sto tisíc předplatitelů, převážnou většinu v České republice, významně posílila placená nabídka. Meziroční nárůst o téměř 60 tisíc předplatitelů placených balíčků je v historii naší platformy rekordní.


obrázek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaznamenal jste během roku 2015 změny v chování spotřebitelů - Vašich zákazníků? Objednávají si více placenou nabídku či jiné nižší/vyšší balíčky?

V minulých letech rostl počet předplatitelů placené nabídky zejména díky „upgradů“ stávajících zákazníků. Namísto balíčku Digital se rozhodli pro placený balíček. V roce 2015 jsme ovšem zaznamenali nečekaně vysoký nárůst „nově příchozích“ předplatitelů placené nabídky, a to zejména díky naší akci dotovaných satelitních přijímačů. Nepředpokládám, že naše satelitní konkurence zákazníky ztrácí, spíše si to vysvětluji celkově zvýšenou poptávkou po službách placené satelitní televize.

V letošním roce jste výrazně zdražili tzv. servisní poplatek za balíček DIGITAL. Máte již zmapovánu reakci Vašich zákazníků na poslední zdražení?

Jak se dalo čekat, reakce na zdražení nebyla pozitivní. Desítky tisíc zákazníků jsme vlivem zdražení ztratili, a to zejména v České republice. Na Slovensku jsme odliv zákazníků vlivem zvýšení Servisního poplatku téměř nezaznamenali. Je to dáno odlišnou rolí DVB-T na těchto trzích. V České republice představuje bezplatná nabídkaDVB-T pro náš balíček Digital vážnou konkurenci. Na druhou stranu zvýšení Servisního poplatku pomohlo placeným balíčkům. Rozdíl mezi cenami se snížil.

Jaké máte další plány se Servisním poplatkem? Plánuje jej v roce 2016 opět zvýšit?

O cenové politice pro příští rok rozhodnuto zatím není.

Proč se stále bráníte pojmenovat balíček "DIGITAL" jako placený, podobně jako MINI, MULTI, KOMBI a ostatní? Programy jako TV Nova, Prima, TV Markíza, TV JOJ a další poskytují i jiní operátoři a jsou součástí tradiční placené televize. Navíc komerční televize vybírají za své programy poplatky...

Náš balíček Digital obsahuje pouze programy veřejnoprávních a komerčních vysílatelů. Tito vysílatelé nekupují své programy pro placenou, ale pro neplacenou televizi. Přesto za tuto „neplacenou“ televizi inkasují komerční vysílatelé od operátorů poplatky, podobně jako vysílatelé placených programů. To je zcela nová situace. V minulosti tomu tak nebylo, proto jsme také balíček Digital poskytovali bezplatně a inkasovali jsme pouze Servisní poplatek za naše služby spojené s jeho distribucí. Je možné, že koncept balíčků v budoucnu přehodnotíme. V krátkodobém horizontu takové plány nemáme.

V létě byl Skylink nečekaně odstřižen od HD signálů programů skupiny NOVA - konkrétně NOVA HD, Nova Cinema HD a Fanda HD. Jak pokračují vyjednávání ohledně návratu těchto stanic do Vaší nabídky?

Tento krok Novy nás velmi překvapil, protože jsme se na komerčních podmínkách naší spolupráce dohodli již v listopadu 2014. Jednání s Novou pokračují a věřím, že se HD programy Novy do naší nabídky brzy vrátí.

Proč se klienti Skylinku stali rukojmími jedné komerční televize?

Neřekl bych, že se naši zákazníci stali rukojmími. Fanoušci programů Novy je mohli sledovat v SD kvalitě a fanoušci HD kvality mohli zvolit jiný z desítek HD programů v nabídce Skylinku. Domnívám se, že přerušení distribuce HD programů Novy nikomu neprospělo, ovšem Skylink nepoškodilo.

Televizní skupiny NOVA a Markíza před několika týdny oznámily spuštění svých mezinárodních verzí - Nova International by se měla vysílat na Slovensku, zatímco v Česku nový program Markíza International. Vznik obou stanic má být reakcí na poptávku po českých stanicích na Slovensku a naopak slovenských v Česku. Budou tyto programy zařazeny do nabídky Skylinku?

Není tajemstvím, že jsou české programy populární na Slovensku a slovenské v České republice. Díky jazykové příbuznosti se televizní trh stále chová více méně „česko-slovensky“. Proto může být nová stanice českého vysílatele pro Slovensko a slovenského vysílatele pro Českou republiku pro diváky přínosná. Těžko však soudit, dokud neznáme kvalitu vysílaného programu. To ukáže čas. Pokud se bude jednat o atraktivní programy, do nabídky Skylinku budou zařazeny.

Dojde u stávajících programy televize Nova k zablokování pro diváky na Slovensku a naopak programových služeb Markízy v České republice? Jak daleko či blízko je posílení regionalizace programové nabídky Skylinku?

Programy Novy (s výjimkou programu Nova Sport 1) nejsou a nikdy nebyly součástí nabídky Skylinku pro Slovensko a programy Markízy nejsou a nikdy nebyly součástí nabídky Skylinku pro Českou republiku. Tato skutečnost je zákazníkům Skylinku známa.

Jakou očekáváte reakci trhu a zejména diváků na konec Markízy v Česku a Novy na Slovensku. Poroste "černý trh" s aktivací české programové nabídky na Slovensku a naopak?

Naše země jsou součástí Evropské unie. Programy, které se nekódovaně vysílají přes DVB-T, nelze efektivně na státní hranici „blokovat“. Díky optickým trasám se dají programy z příhraničního „terestriálního přesahu“ dopravit kamkoli. A to nemluvím o satelitní distribuci, která pokrývá celou Evropu. Proto jsem přesvědčen o tom, že Slováci budou přijímat české programy a Češi slovenské, dokud o ně budou mít zájem. Neexistuje technický způsob jak tomu zabránit a domnívám se, že ani legislativní. Jsme součástí jednoho trhu s volným pohybem zboží a služeb. Nevidím způsob, jak Slovákovi žijícímu legálně v Praze zabránit v sledování programů slovenských vysílatelů. Kdyby žil v Severní Koreji, asi by to zařídit šlo.

Jednou z významných událostí roku 2015 v Česku a na Slovensku je další přesun atraktivních vysílacích práv na placené programy. Přenosy závodů z Formule 1 se v letošní sezóně poprvé vysílaly na programech AMC Networks - Sport1 a Sport2. Pomáhá placené televizi a jejímu prodeji skutečnost, že atraktivní sportovní obsah se přesouvá na pay-tv?

Ceny sportovních práv závratně rostou, veřejnoprávní a komerční vysílatelé se zdráhají je platit. Není divu, že se atraktivní sportovní obsah přesouvá do placené nabídky. To je jistě trend, který bude pokračovat. Vzhledem k tomu, že se Formule 1 vysílá na satelitu stále neplaceně, přesun přenosů do placené nabídky neměl pravděpodobně příliš velký vliv na Skylink. Přece jen pár hodin přenosů Formule 1 není pro mnoho fanoušků dostatečným důvodem pro platbu tisíců korun ročně za placený balíček. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že přechod Formule 1 do placené nabídky placeným balíčkům nepomohl.

Na podzim jste přistoupili ke geoblokaci sportovních přenosů z Ligy mistrů UEFA a Evropské ligy UEFA kanálů RTVS na českých kartách Skylink. Diváci místo fotbalových přenosů viděli jen černou obrazovku. Co si o blokaci přenosů myslíte?

Domnívám se, že u satelitu takovéto blokování nemá valný význam. Skutečný fanda fotbalu se k přenosům dostane bez ohledu na geoblokaci. Naše společnost však respektuje rozhodnutí soudu.

Není tato blokace již tzv. "na hraně"? Blokovat něco, co lze sledovat jiným způsobem (přes satelit) a bez omezení?

Taky to tak vnímám. Blokování přenosů u kabelových operátorů povede k rozšíření satelitního příjmu a příjmu přes internet. Ať legálnímu či nelegálnímu.

Začátkem října byl z nabídky platformy Skylink vyřazen program AXN. Počítáte ještě s návratem této stanice do nabídky?

V uplynulých letech se nabídka Skylinku stále rozšiřovala. Za posledních 5 let je to téměř 50 nově zařazených programů. Velmi pečlivě proto zvažujeme setrvání kteréhokoli programu v naší nabídce v okamžiku ukončení programové smlouvy. V drtivé většině případů jsme se s vysílatelem dohodli na oboustranně výhodných podmínkách pokračování spolupráce. AXN byl výjimkou. Tím samozřejmě nechci říci, že by se AXN do nabídky Skylinku v budoucnu nemohl vrátit. Dospějeme-li k dohodě s rozumným poměrem cena/výkon, proč ne.

Na konci roku odstartovaly dva nové programy pod značkou "Prima". Nejprve v listopadu stanice Prima MAX a o necelý měsíc později stanice Prima Comedy Central. Zatímco komediální kanál z dílny Viacomu se stal poměrně rychle po svém spuštění součástí Vaší nabídky, pátý kanál FTV Prima "Prima MAX" zatím stále není ve Vaší nabídky. Jak to vypadá se zařazením této stanice? Chcete tuto stanici nabízet Vašim zákazníkům?

Comedy Central je mezinárodně uznávaný zavedený program. Jeho hodnotu bylo možno velmi dobře odhadnout a vysílatel hradí jeho satelitní distribuci. Není důvod, proč se zařazení programu Prima Comedy Central do nabídky Skylinku bránit. Naproti tomu Prima MAX je zcela nový program, jehož hodnotu lze jen těžko odhadnout a jeho vysílatel nemá zájem financovat jeho satelitní distribuci. Zařazení takovéhoto programu do nabídky Skylinku přinese zvýšení nákladů bez zvýšených výnosů. Proto se nám nerozhoduje tak snadno jako u Prima Comedy Central. Je však možné, že Prima MAX nabídku Skylinku rozšíří.

V lednu či v únoru tradičně probíhá velké přelaďování programů. Chystáte i tentokrát změnu vysílacích parametrů některých programů?

Na leden ani únor žádné významné změny vysílacích parametrů nechystáme. V roce 2016 však k nim dojde v souvislosti s koncem distribuce v MPEG-2/SD.

V létě 2016 mají skončit programy České televize v klasickém SD rozlišení ve formátu MPEG-2. Jaké další stanice v zastaralém formátu skončí? Máte již vypracovaný harmonogram vypínání MPEG-2 distribucí programů?

Počítáme, že v létě 2016 skončí také MPEG-2/SD distribuce všech stanic Novy a Primy. Stanice Markízy a JOJ budou následovat koncem roku 2016.

S vypnutím MPEG-2/SD programů se uvolní značná část satelitní kapacity. Plánujete ji nadále využívat?

Vzhledem k tomu, že prakticky všechny stanice komerčních distributorů budou v HD, k významnému uvolnění kapacity nedojde. Přechod na DVB-S2 sice zvýší kapacitu transpondérů, na druhou stranu HD vysílání vyžaduje mnohem vyšší datové toky, než SD. Obecně se dá říci, že budeme využívat tolik kapacity, kolik budeme potřebovat. Na satelitu Astra 23,5°E je volné kapacity dostatek.

Na podzim letošního roku se měly na českém a slovenském trhu objevit první hybridní boxy Skylinku. Uvedení novinky na trh bylo ale odloženo. Mezitím se hybridních přístrojů dočkali zákazníci Vaší sesterské platformy HD Austria v Rakousku. Kdy budou konečně hybridní přijímače na trhu?

Náš projekt má zpoždění. Jsem rád, že se naše hybridní přijímače distribuují na jiných trzích M7 Group. Za pár měsíců se odladí dětské nemoci a Skylink bude moci úspěšně navázat v roce 2016. Datum zatím neznám, ještě pár měsíců to potrvá.

Hybridní boxy budou kombinovat satelitní nabídku s internetových obsahem. Proč by měl Váš zákazník v budoucnu využívat možnosti Vašich hybridních boxů? Není pro něj jednodušší kompletní nabídka obsahu z internetu?

Satelit je mnohem efektivnější v šíření lineárního obsahu = živého vysílání, a to v nejvyšší kvalitě. Naproti tomu nelineární obsah (filmy, seriály atp.) se dají dobře sledovat přes internet i při relativně nekvalitním datovém připojení. Sledovat kompletní nabídku přes internet není možné v místech se špatným připojením. Hybridní satelitní přijímač je pro tyto oblasti ideálním řešením.

Se zavedením hybridních boxů představíte i kryptovací systém Viaccess Orca. Již dříve jste tvrdil, že stávající systém Irdeto zůstává a žádná změna se nechystá. Budou nové karty systému Viaccess Orca určeny výhradně pro hybridní boxy nebo uvolníte do prodeje i samostatné karty pro příjem v set top boxech či televizorech se satelitním tunerem?

Karty Viaccess Orca budou rovněž prodávány samostatně pro využití s CAM v televizorech se satelitním tunerem.

Migrace klientů z Irdeta na Viaccess se skutečně nechystá?

Pro plošnou migraci není žádný důvod.

V letošním roce na slovenský trh vstoupila platforma Voľná telka a Plustelka, v závěru roku se na Slovensku rozjela nová DTH platforma Antik Sat. Před startem je ještě Flix.TV. Na tak malém českém a slovenském trhu působí velké množství operátorů DTH služeb. Co na tento vývoj říkáte? Jaký očekáváte další vývoj?

Satelitní distribuce představuje vysoké fixní náklady. Vzhledem k tomu, že koncové ceny placených balíčků jsou de facto stanoveny trhem a zvyšovat se významně nedají, jediný způsob, jak uhradit fixní náklady je získání velkého počtu předplatitelů. Čím více platforem na trhu, tím menší šance toho dosáhnout. V budoucích letech proto spíše očekávám konsolidaci, než další rozšiřování počtu DTH platforem.

V listopadu jste v Praze a okolí začali testovat kódování programů v rámci vysílací platformy RS4 (Regionální síť 4) společnosti Prague Digital TV. Do multiplexu byly dočasně zařazeny programy JOJ Cinema a Filmbox Family. Jak hodnotíte testy kódování programů vysílaných v MPEG-2/SD a MPEG-4/SD a jaké máte zkušenosti s touto platformou?

Přestože jsme nečekali významné problémy, byli jsme překvapeni tím, jak dobře testy probíhají. Dosud nemáme reportován jediný televizor, který by s naší kartou a modulem na DVB-T nespolupracoval.

Proč jste se vůbec pustili do testů v DVB-T?

Cílem bylo zjistit připravenost našich domácností na kódované vysílání DVB-T. Očekávali jsme, že některé televizory mohou mít s dekódovaným signálem problémy a chtěli jsme odhadnout, jakého procenta domácností se mohou týkat. Dosud však jsme na jediný problém nenarazili. Lze tedy říci, že s velkou pravděpodobností mohou kódovaný signál DVB-T technicky přijímat skoro všichni bez nutnosti výměny televizoru nebo pořízení nového přijímače. Podařilo se nám tedy dokázat, že neexistuje žádná technická překážka pro zakódování pozemské televize.

Řada čtenářů si posteskla, že testy probíhají jen pro Prahu a okolí. Neplánujete tento test provést i v jiné části republiky s dalšími operátory regionálních multiplexů, které mají kapacitu pro tento experiment?

Pokud by se ve velké míře vyskytovaly televizory s problematickým dekódováním, zcela jistě by se to projevilo v našem testu na omezeném území. V celé republice se prodávaly stejné televizory. Není proto důvod testy rozšiřovat na další regiony.

Uvažuje M7 Group o tom, že by se podílela na placené televizi v nástupnickém standardu pozemní televize - DVB-T2?

Bude-li kódované terestrické vysílání aktuální, jistě zvážíme možnost se na něm podílet.

V jednom z dřívějších rozhovorů pro web parabola.cz jste uvedl, že Vaším největším konkurentem je bezplatná pozemní platforma. Jak dlouho bude Vaším konkurentem? Jaký čekáte vývoj v DVB-T/DVB-T2 v Česku a na Slovensku? Proběhne hladká migrace do DVB-T2 se zachováním stávajících programů ve stejném rozsahu nebo dojde k zakódování a zpoplatnění komerčních stanic? Pozorujete vývoj a trendy na různých trzích?

Dle mého názoru neexistuje žádný reálný důvod pro přechod na DVB-T2. Terestrická platforma nikdy nebude schopna držet krok s ostatními distribučními technologiemi. Zájemci o velký počet programů vysílaných v HD kvalitě mají možnost využít řady jiných cenově dostupných alternativ. Méně nároční diváci vystačí s malým počtem programů v SD kvalitě. A tuto roli splní i po omezení frekvenčního spektra klasický formát DVB-T. Je zbytečné nutit uživatele pozemského vysílání k výměně přijímačů a přechod na DVB-T2 dotovat z veřejných prostředků, tedy i z peněz občanů, kteří pozemské vysílání nepřijímají a dali přednost kabelovému, satelitnímu nebo IPTV operátorovi. Zpoplatnění komerčních stanic v pozemském vysílání je jen otázkou času. Komerčním vysílatelům nic jiného nezbude. Náklady na televizní práva se zvyšují a výnosy z televizní reklamy neporostou. Nástup služeb typu Netflix tento trend jen urychlí. Je naprosto iluzorní se domnívat, že si komerční vysílatelé budou moci dovolit v dlouhodobém horizontu nadále platit pozemskou distribuci, natož v HD.

Děkuji Vám za rozhovor a přeji Vám příjemné prožití svátků a úspěšný rok 2016.

Také děkuji za rozhovor a přeji Vám a čtenářům serveru parabola.cz hodně štěstí a zdraví v novém roce.

 

Zdroj: Parabola.cz